OŚ. 6220.9.2011 Wysoka, dnia 24 stycznia 2014r.
OBWIESZCZENIE
BURMISTRZA MIASTA I GMINY WYSOKA
Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2013, poz. 267), w związku z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013r., poz.1235 ze zm.) zawiadamiam strony postępowania o wydaniu w dniu 24 stycznia 2014r. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie zespołu elektrowni wiatrowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą wewnętrzną „FW Bądecz I” na terenie Gminy Wysoka, w rejonie miejscowości Bądecz, Gmurowo, Nowa Rudna, Rudna, Sędziniec i Stare, której treść podaję poniżej.
Zgodnie z art. 49 Kpa, zawiadomienie uznaje się za doręczone po upływie 14 dni od dnia publicznego ogłoszenia.
Burmistrz Miasta i Gminy Wysoka
Mgr inż. Marek Madej
OŚ.6220.9.2011 Wysoka, dnia 24 stycznia 2014r.
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach
Na podstawie art. 71 ust.1, ust. 2, pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 80 ust. 1, art. 82, art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 1 i ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013r., poz.1235 ze zmianami) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (Dz. U. z 2013r. poz. 267), w związku z § 3 ust. 1 pkt 6 lit. b oraz pkt 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U z 2010 r. Nr 213, poz. 1397 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku złożonego dnia 15 września 2011r. przez Pana Krzysztofa Ganczarskiego, działającego w imieniu przedsiębiorstwa Karif Sp. z o.o., Al. Wojska Polskiego 156, 71-324 Szczecin (obecnie Grupa PEP – Farma Wiatrowa Bądecz Sp. z o.o., ul. Krucza 24/26, 00-526 Warszawa), biorąc pod uwagę uzgodnienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pile,
ustalam
środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia polegającego na budowie zespołu elektrowni wiatrowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą wewnętrzną „FW Bądecz I” na terenie Gminy Wysoka, w rejonie miejscowości Bądecz, Gmurowo, Nowa Rudna, Rudna, Sędziniec i Stare.
I. Określam
1. Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia.
Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie farmy wiatrowej, na którą składać się będzie nie więcej niż 11 siłowni wiatrowych o nominalnej mocy elektrycznej każdej z nich, nie przekraczającej 3,5 MW. Wysokość każdej z siłowni, przy maksymalnie wzniesionym skrzydle, nie będzie przekraczać 200 m n.p.t. Wysokość zamontowania piasty wirnika nie będzie mniejsza niż 80 m n.p.t. W ramach inwestycji przewiduje się realizację infrastruktury towarzyszącej, w tym dróg dojazdowych, zjazdów z dróg publicznych, placów serwisowych, głównego punktu zasilania SN/WN (GPZ), kablowej sieci energetycznej średniego napięcia oraz kablowej sieci telekomunikacyjnej (sterowania i automatyki). Zakres nie obejmuje realizacji linii 110 kV łączącej planowany w ramach inwestycji GPZ z zewnętrznym GPZ operatora sieci.
Przedsięwzięcie (turbiny oraz infrastruktura towarzysząca) zlokalizowane będzie na terenie gminy Wysoka, na działkach ew: obręb Stare: nr 243, 244, 80; obręb Rudna: nr 222, 223, 113/4, 114/4, 154/2, 125, 127, 129, 132, 117/1, 111, 113/3, 152, 118, 124, 128, 153, 155/2, 154/1, 109, 117/2, 116, 114/3, 113/1, 114/1, 79/3, 84/3, 82, 39/1, 96, 110/1, 132, 130, 126, 184, 86/4, 86/1, 119, 109, 8028/1, 107, 8028/2, 103, 131, 111, 116, 117; obręb Bądecz: nr 184/4, 185, 210/1, 187/6, 166, 167, 165, 200/1, 184/1, 184/4, 188, 183/1, 183/2, 187/3, 187/6, 186, 189/1, 8024/2, 206, 210/1, 210/2, 210/3, 210/4, 210/6, 210/7, 210/8, 215, 168, 170, 171, 175;
obręb Gmurowo: nr 4/43, 8/4, 6/2, 7, 9/1, 11, 8025, 8026, 6/1, 31, 8027, 21/2, 23/2, 24/2, 26/2, 28/2, 22, 21/3, 21/1, 23/1, 24/1, 26/1, 27/1, 28/1; obręb Sędziniec: nr 169/3, 170/4, 166/2, 166/3, 169/4, 172, 168, 171, 167/1, 167/2, 285/1, 165/1.
2. Warunki wykorzystywania terenu w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:
1) Prace związane z budową farmy wiatrowej prowadzić w porze dziennej, tj. w godz. 6:00 do 22:00, z wyłączeniem procesów, które ze względów technologicznych wymagają prowadzenia prac bez przerwy, od momentu ich rozpoczęcia aż do zakończenia.
2) W trakcie prowadzenia prac ziemnych zabezpieczyć wykopy oraz prowadzić ich regularne inspekcje, pod kątem obecności drobnych ssaków, płazów lub gadów. W przypadku stwierdzenia ich obecności przenieść je w oddalone, bezpieczne, odpowiednie dla danego gatunku miejsce.
3) Powstałe na etapie realizacji i eksploatacji odpady należy segregować i magazynować w wydzielonym miejscu w przeznaczonych do tego celu pojemnikach, zapewniając ich odbiór przez uprawnione do tego podmioty.
3. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji (…), w szczególności w projekcie budowlanym:
1) Eksploatacje przedsięwzięcia prowadzić z użyciem nie więcej niż jedenastu siłowni wiatrowych, o elektrycznej mocy znamionowej każdego urządzenia nie większej niż 3,5 MW, wysokości wieży nie większej niż 140 i nie mniejszej niż 80 m, całkowitej wysokości nie przekraczającej 200 m, oraz o poziomie mocy akustycznej nie większej niż 106,5 dBA.
2) Zapewnić możliwość niezależnego dla każdej z turbin doboru parametrów pracy.
3) Nie stosować oświetlania turbin światłem białym. Należy stosować światło średniej intensywności o minimalnej wymaganej przepisami mocy oraz liczbie błysków na minutę.
4) Transformatory planowanego głównego punktu zasilania wyposażyć w szczelne misy olejowe, mogące pomieścić co najmniej 100% oleju transformatorowego.
5) Stację transformatorową wyposażyć w system odprowadzający wody deszczowe do zbiornika chłonnego z separatorem zanieczyszczeń.
6) Zachować lokalizacje poszczególnych siłowni lub ich grup wewnątrz obszarów ograniczonych liniami o punktach załamania, określonych w układzie 2000 (strefa 6).
Nr
turbiny
lub turbin |
Obręb
Geodezyjny i
numery działek |
Współrzędne punktów załamania linii ograniczającej obszar
Lokalizacji |
Punkt |
X |
Y |
W1, W2, W3 |
Stare: 244
Gmurowo: 4/43 |
A |
5899806 |
6434351 |
B |
5899854 |
6434450 |
C |
5899948 |
6434544 |
D |
5900033 |
6434589 |
E |
5900116 |
6434606 |
F |
5900136 |
6434604 |
G |
5900153 |
6434658 |
H |
5900134 |
6434762 |
I |
5900146 |
6434846 |
J |
5900167 |
6434884 |
K |
5900189 |
6434908 |
L |
5900204 |
6434937 |
M |
5900169 |
6435096 |
N |
5900072 |
6435083 |
O |
5900061 |
6435050 |
P |
5899997 |
6434957 |
Q |
5899968 |
6434937 |
R |
5899987 |
6434862 |
S |
5899960 |
6434747 |
T |
5899891 |
6434680 |
U |
5899757 |
6434635 |
V |
5899690 |
6434628 |
W |
5899655 |
6434634 |
X |
5899655 |
6434507 |
Y |
5899647 |
6434492 |
Z |
5899704 |
6434452 |
ZA |
5899776 |
6434375 |
ZB |
5899790 |
6434354 |
W4, W5 |
Gmurowo: 8/4 |
A |
5898928 |
6435255 |
B |
5898838 |
6435468 |
C |
5898797 |
6435661 |
D |
5898786 |
6435679 |
E |
5898752 |
6435664 |
F |
5898706 |
6435666 |
G |
5898656 |
6435695 |
H |
5898633 |
6435656 |
I |
5898553 |
6435591 |
J |
5898628 |
6435431 |
K |
5898684 |
6435284 |
L |
5898749 |
6435194 |
M |
5898769 |
6435149 |
N |
5898799 |
6435132 |
W6, W7 |
Rudna:222 |
A |
5897737 |
6434689 |
B |
5897721 |
6434732 |
C |
5897709 |
6434830 |
D |
5897707 |
6434932 |
E |
5897670 |
6435054 |
F |
5897639 |
6435107 |
G |
5897632 |
6435138 |
H |
5897623 |
6435135 |
I |
5897615 |
6435124 |
J |
5897606 |
6434975 |
K |
5897592 |
6434939 |
L |
5897651 |
6434839 |
M |
5897696 |
6434690 |
W8 |
Rudna: 117/1 |
A |
5897502 |
6435858 |
B |
5897500 |
6435870 |
C |
5897493 |
6435873 |
D |
5897493 |
6435858 |
W9, W10 |
Sędziniec: 166/3; 169/4;
168; 171 |
A |
5896286 |
6436181 |
B |
5896101 |
6436595 |
C |
5896099 |
6436613 |
D |
5896103 |
6436629 |
E |
5896123 |
6436654 |
F |
5896255 |
6436697 |
G |
5896241 |
6436731 |
H |
5896021 |
6436829 |
I |
5895897 |
6436978 |
J |
5895874 |
6436956 |
K |
5896008 |
6436802 |
L |
5896022 |
6436779 |
M |
5896025 |
6436759 |
N |
5895992 |
6436500 |
O |
5895983 |
6436484 |
P |
5895923 |
6436426 |
Q |
5895994 |
6436245 |
R |
5896065 |
6436248 |
S |
5896251 |
6436182 |
W11 |
Bądecz: 185 |
A |
5897997 |
6437009 |
B |
5898020 |
6437046 |
C |
5898017 |
6437055 |
D |
5898007 |
6437127 |
E |
5897955 |
6437030 |
|
|
|
|
|
|
7) W przypadku zmian lokalizacji turbin W1, W2, W3, W5, W6 w obrębie obszarów wskazanych w punkcie 6 uwzględnić konieczność zachowania przy lokalizacji każdej z turbin odległości przynajmniej 200 m od ściany lasu.
4. Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii:
Przedsięwzięcie nie zalicza się do zakładów stwarzających zagrożenie występowania poważnych awarii przemysłowych.
5. Wymogi w zakresie ograniczania transgranicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie dotyczące transgranicznego oddziaływania na środowisko:
Brak transgranicznego oddziaływania inwestycji na środowisko.
II. Nakładam następujące obowiązki dotyczące zapobiegania, ograniczenia oraz monitorowania oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko:
1. Stosować czasowe wyłączenia turbin W3, W7 i W8 w okresie od 1 do 31 sierpnia od godziny przed zachodem słońca do wschodu słońca, do czasu zakończenia porealizacyjnego monitoringu chiropterologicznego. Powyższe ograniczenia w pracy turbin stosować przy prędkościach wiatru poniżej 6 m/s (mierzonego na wysokości gondoli).
2. W terminie nie dłuższym niż dwa miesiące, od oddania do użytkowania farmy wiatrowej wykonać kontrolne pomiary poziomów hałasu na najbliższych terenach objętych ochroną akustyczną, przy warunkach, dla których występuje najbardziej niekorzystne oddziaływanie przedsięwzięcia na stan akustyczny środowiska, zgodnie z przepisami szczegółowymi w tym zakresie. Na podstawie uzyskanych wyników niezwłocznie wykonać niezbędną korektę nastaw turbin w taki sposób, aby eksploatacja inwestycji nie powodowała przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku określonych w przepisach szczegółowych. Poprawność dokonanych korekt potwierdzić niezwłocznie kolejnymi pomiarami poziomów hałasu. Wyniki przeprowadzonych pomiarów wraz z opisem dokonanych korekt przedstawiać Burmistrzowi Miasta i Gminy Wysoka, Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska w Poznaniu, w terminie nie dłuższym niż dwa tygodnie po ich wykonaniu.
3. Po dokonaniu ostatecznych korekt prowadzić okresowy monitoring hałasu na najbliższych terenach objętych ochroną akustyczną w okresie pięciu lat. Monitoring ten powinien obejmować pomiary hałasu wykonane nie mniej niż cztery razy do roku, po jednym pomiarze w każdej z pór roku, przy warunkach, przy których wpływ turbin na akustyczny stan jakości środowiska będzie największy, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji, w której grunt będzie zmrożony, zgodnie z przepisami szczegółowymi w tym zakresie. Wyniki przeprowadzonych pomiarów wraz z opisem dokonanych korekt przedstawiać Burmistrzowi Miasta i Gminy Wysoka, Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska w Poznaniu, w terminie nie dłuższym niż dwa tygodnie po ich wykonaniu.
III. Nie stwierdzam konieczności wykonania kompensacji przyrodniczej.
IV. Nakładam obowiązek przeprowadzenia szczegółowego monitoringu porealizacyjnego, obejmującego cykl roczny, który powinien być trzykrotnie powtarzany w ciągu 5 lat po oddaniu farmy wiatrowej do eksploatacji. Monitoring powinien obejmować:
a) Ptaki występujące na obszarze objętym potencjalnym oddziaływaniem w okresie lęgowym – przedmiotem obserwacji powinny być przede wszystkim gatunki ujęte w załączniku I Dyrektywy Rady 2009/147/WE oraz na wykazach Czerwonej Listy Zwierząt Ginących i Zagrożonych Wyginięciem w Polsce i Europie, a także ujęte w wykazie Polskiej Czerwonej Księgi Zwierząt, gatunki średnioliczne, nieliczne, bardzo nieliczne i skrajnie nieliczne (wg zobiektywizowanej skali zawartej w opracowaniu Tomjałojć L., Stawarczyk T. 2003 Awifauna Polski. Rozmieszczenie, liczebność i zmiany. Wrocław: PTPP „pro Natura”);
b) Ptaki migrujące w okresie ich wiosennych i jesiennych wędrówek oraz ptaki zimujące;
c) Nietoperze występujące na obszarze objętym potencjalnym oddziaływaniem w okresie rozrodu i migracji;
d) Śmiertelność ptaków i nietoperzy wraz z oceną skuteczności odnajdywania ofiar oraz szybkości ich zanikania z powierzchni.
Zgromadzone wyniki zinterpretować, oceniając wpływ inwestycji na populacje ptaków i nietoperzy i ewentualnie zaproponować stosowne działania ratunkowe lub minimalizujące. Wyniki monitoringu ornitologicznego i chiropterologicznego wraz z interpretacją i oceną wpływu, a także propozycją działań minimalizujących należy przedstawić w formie pisemnej wraz z kopią na nośniku elektronicznym Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Poznaniu. Raporty cząstkowe z zakończenia rocznych etapów prowadzonego monitoringu porealizacyjnego należy przedstawić w ciągu dwóch miesięcy od zakończenia każdego z rocznych cykli monitoringowych, natomiast raport końcowy w ciągu dwóch miesięcy od zakończenia monitoringu.
V. Nie stwierdzam potrzeby ustanowienia obszaru ograniczonego użytkowania, gdyż nie zostały spełnione przesłanki o których mowa w art. 135 ust. 1 ustawy Prawo Ochrony Środowiska.
VI. Nie stwierdzam konieczności ponownego przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
VII. Inwestycja jest zgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego uchwalonym przez Radę Miasta i Gminy Wysoka VII/32/2011 z dnia 17 maja 2011 r.
VIII. Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do niniejszej decyzji.
Uzasadnienie
W dniu 15 września 2011r. do Burmistrza Miasta i Gminy Wysoka wpłynął wniosek przedsiębiorstwa Karif Sp. z o.o., Al. Wojska Polskiego 156, 71-324 Szczecin (obecnie Grupa PEP – Farma Wiatrowa Bądecz Sp. z o.o., ul. Krucza 24/26, 00-526 Warszawa), o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie zespołu elektrowni wiatrowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą wewnętrzną „FW Bądecz I” na terenie Gminy Wysoka, w rejonie miejscowości Bądecz, Gmurowo, Nowa Rudna, Rudna, Sędziniec i Stare.
Do wniosku została załączona karta informacyjna przedsięwzięcia sporządzona zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie (…) wraz z kompletem map ewidencyjnych obejmujących przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, wypisami z rejestru gruntów obejmujących przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie oraz pełnomocnictwo.
Planowane przedsięwzięcie należy do grupy przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których może być stwierdzony obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko - § 3 ust. 1 pkt 6 lit. b oraz pkt 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U z 2010 r. Nr 213, poz. 1397 ze zm.).
Zgodnie z art. 80 ust. 2 ww. ustawy decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wydaje się po stwierdzeniu zgodności lokalizacji przedsięwzięcia z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jeżeli plan ten został uchwalony. W przedmiotowej sprawie stwierdzono zgodność lokalizacji przedsięwzięcia z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego p. n. Bądecz, przyjętego uchwałą Nr VII/32/2011 Rady Miasta i Gminy Wysoka z dnia 17 maja 2011r.
Zgodnie z art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie (…), organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowej inwestycji jest Burmistrz Miasta i Gminy Wysoka.
Na podstawie art. 61§4 oraz w trybie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (Dz. U. z 2013r. poz. 267), organ powiadomił strony poprzez obwieszczenie o wszczęciu postępowania w przedmiotowej sprawie oraz o możliwości zapoznania się z aktami sprawy i składania uwag i wniosków. Obwieszczenie zostało podane stronom do wiadomości poprzez zamieszczenie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta i Gminy w Wysokiej, wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta i Gminy w Wysokiej, tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy i Miasta Krajenka oraz na tablicach ogłoszeń w rejonie objętym przedsięwzięciem, tj. w miejscowościach Stare, Rudna, Nowa Rudna, Bądecz, Gmurowo, Sędziniec, Wysoka, Śmiardowo Krajeńskie i Podróżna.
Przymiot strony w niniejszym postępowaniu posiadają podmioty mające tytuł prawny do nieruchomości znajdujących się w granicach oddziaływania planowanego przedsięwzięcia, co ma związek z oddziaływaniem przedsięwzięcia. W przedmiotowej sprawie o zasięgu oddziaływania przedsięwzięcia decyduje zasięg izofony 40 dB, tj. najbardziej restrykcyjnej wartości (dla pory nocnej) oddziaływania dźwięku określonej w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2007r. Nr 120 poz. 826 ze zm.), a przewidzianej między innymi dla terenów zabudowy jednorodzinnej, szpitali lub domów opieki społecznej. Oddziaływanie hałasem jest najszerszym możliwym policzalnym oddziaływaniem w przypadku przedmiotowej inwestycji, stąd też wzięto go jako wyznacznik określania kręgu stron w postępowaniu. Na podstawie załącznika do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, tj. wypisów z rejestru gruntów obejmujących przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie wraz z obszarem, na który planowane przedsięwzięcie będzie oddziaływać ustalono, że liczba stron postępowania przekracza 20, w związku z powyższym, zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie (…) oraz art. 49 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego strony postępowania o czynnościach organów administracji publicznej są zawiadamiane poprzez obwieszczenie, które uznaje się za dokonane w terminie 14 dni od dnia publicznego ogłoszenia.
Zgodnie art. 44 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie (…), organizacje ekologiczne, które powołując się na swoje cele statutowe, zgłoszą chęć uczestniczenia w określonym postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa, uczestniczą w nim na prawach strony. W dniu 14 grudnia 2012r. do Burmistrza Miasta i Gminy Wysoka wpłynął wniosek złożony przez Fundację Instytut Kajetana Koźmiana z Warszawy o dopuszczenie do udziału w postępowaniu w sprawie dotyczącej realizacji ww. przedsięwzięcia. Złożony wniosek spełniał wszystkie kryteria formalne zgłoszenia uczestnictwa organizacji ekologicznych na prawach strony w postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa, w związku z powyższym Burmistrz Miasta i Gminy Wysoka postanowieniem OŚ. 6220.9.2011 z dnia 9 stycznia 2013r. dopuścił Fundację Instytut Kajetana Koźmiana do udziału na prawach strony w przedmiotowym postępowaniu. O wydanym postanowieniu organ powiadomił strony postępowania w trybie art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego. Obwieszczenia zostały zamieszczone na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta i Gminy w Wysokiej, wywieszone na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta i Gminy w Wysokiej, tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy i Miasta Krajenka oraz na tablicach ogłoszeń w rejonie objętym przedsięwzięciem, tj. w miejscowościach Stare, Rudna, Nowa Rudna, Bądecz, Gmurowo, Sędziniec, Wysoka, Śmiardowo Krajeńskie i Podróżna.
Organizacja ekologiczna Polskie Towarzystwo Ochrony Ptaków Salamandra nie złożyła do Burmistrza Miasta i Gminy Wysoka wniosku o uczestniczenie w postępowaniu na prawach strony.
W trakcie prowadzonego postępowania do Burmistrza Miasta i Gminy Wysoka dwukrotnie (tj. w dniu 30.11.2012r. oraz 26.09.2013r.) wpłynął wniosek przedsiębiorstwa Avallon Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, będącego Inwestorem przedsięwzięcia o tym samym charakterze planowanym do realizacji na terenie Gminy Wysoka, o uznanie za stronę w toczącym się postępowaniu. Burmistrz Miasta i Gminy Wysoka pismami z dnia 17.12.2012r. oraz 14.10.2013r., znak: OŚ.6220.5.2013, na podstawie art. 64§2 Kodeksu postępowania administracyjnego, wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o wskazanie interesu prawnego w ww. postępowaniu. Nieuzupełnienie braków w wyznaczonym terminie spowodowało pozostawienie wniosków bez rozpoznania.
Stosownie do art. 64 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie (…) w dniu 4 października 2011r. Burmistrz Miasta i Gminy Wysoka zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pile z wnioskiem o wyrażenie opinii czy przedmiotowa inwestycja wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pile pismem znak: ON.NS-72/1/5-12/11 z dnia 18 października 2011r. stwierdził konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu postanowieniem WOO-I.4240.533.2011.PS z dnia 20 października 2011r. wyraził opinię o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, określając jednocześnie zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
W związku z powyższym, dnia 31 października 2011r. Burmistrz Miasta i Gminy Wysoka wydał Postanowienie znak: OŚ.6220.9.2011, w którym stwierdził obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz określił zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Następnie na podstawie art. 63 ust. 5 i 6 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie (…) postanowieniem z dnia 29 listopada 2011r., znak: OŚ. 6220.9.2011, zawiesił postępowanie do czasu przedłożenia przez Inwestora raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Organ powiadomił strony postępowania poprzez obwieszczenia o wydanych postanowieniach z 31.10.2011 oraz 29.11.2011r. Obwieszczenia zostały zamieszczone na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta i Gminy w Wysokiej, wywieszone na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta i Gminy w Wysokiej, tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy i Miasta Krajenka oraz na tablicach ogłoszeń w rejonie objętym przedsięwzięciem, tj. w miejscowościach Stare, Rudna, Nowa Rudna, Bądecz, Gmurowo, Sędziniec, Wysoka, Śmiardowo Krajeńskie i Podróżna.
W dniu 26 czerwca 2012r. pełnomocnik Inwestora przedłożył 3 egzemplarze raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko opracowany przez firmę „Empeko” z Poznania. Jednocześnie pismem z dnia 26 czerwca 2012r. poinformował Burmistrza Miasta i Gminy Wysoka o zmianach, które nastąpiły, w stosunku do złożonego w dniu 15 września 2011r. wniosku o wydanie decyzji, polegających m.in. na zmniejszeniu liczby turbin z 14 do 11 sztuk oraz zmniejszeniu sumarycznej mocy akustycznej farmy z 42 do 38,5 MW. Zgodnie z ww. pismem Inwestora, wszelkie zmiany zostały zawarte w przedłożonym raporcie. W związku z ustąpieniem przyczyn uzasadniających zawieszenie postępowania, tut. organ postanowieniem z dnia 12 lipca 2012r., znak: OŚ.6220.9.2011 podjął przedmiotowe postępowanie. O wydanym postanowieniu organ powiadomił strony postępowania w trybie art. 49 Kodeksu Postępowania Administracyjnego. Obwieszczenia zostały zamieszczone na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta i Gminy w Wysokiej, wywieszone na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta i Gminy w Wysokiej, tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy i Miasta Krajenka oraz na tablicach ogłoszeń w rejonie objętym przedsięwzięciem, tj. w miejscowościach Stare, Rudna, Nowa Rudna, Bądecz, Gmurowo, Sędziniec, Wysoka, Śmiardowo Krajeńskie i Podróżna.
Stosownie do art. 77 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie (…), w dniu 12 lipca 2012r. Burmistrz Miasta i Gminy Wysoka wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, w celu uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pile o wyrażenie opinii w przedmiocie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. O ww. wystąpieniach strony postępowania zostały poinformowane poprzez zamieszczenie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta i Gminy w Wysokiej, wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta i Gminy w Wysokiej, tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy i Miasta Krajenka oraz na tablicach ogłoszeń w rejonie objętym przedsięwzięciem. przedsięwzięciem, tj. w miejscowościach Stare, Rudna, Nowa Rudna, Bądecz, Gmurowo, Sędziniec, Wysoka, Śmiardowo Krajeńskie i Podróżna.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pile pismem znak: ON.NS-72/1/5-1/12 z dnia 30 lipca 2012r. zaopiniował pozytywnie pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych przedstawioną dokumentację.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu z uwagi na fakt, iż w przedłożonym raporcie o oddziaływaniu przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko występowały braki i nieścisłości, a także ze względu na wpływające do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu liczne pisma, w których strony postępowania wyrażały sprzeciw wobec przedmiotowej inwestycji, oraz uwagi organizacji pozarządowej dotyczące rzetelności monitoringów ornitologicznych i chiropterologicznych, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu, pismami z 17.09.2012 r., 13.12.1012 r., 13.03.2013r oraz 1.07.2013 r., wzywał Inwestora do przedstawienia stosownych wyjaśnień i uzupełnień. Pismami tymi Inwestor był obligowany zarówno do przedstawienia wyjaśnień dotyczących kwestii budzących wątpliwości Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, jak i zagadnień poruszanych w pismach stron postępowania i Polskiego Towarzystwa Ochrony Przyrody SALAMANDRA. Wątpliwości te dotyczyły przyjętych rozwiązań projektowych i lokalizacyjnych, zagadnień ochrony przed hałasem i polami elektromagnetycznymi, ochrony wód, a także sposobu przeprowadzenia i rzetelności przedrealizacyjnych monitoringów ornitologicznych i chiropterologicznych. Ponadto, Inwestor został wezwany do odniesienia się do art. 81 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U z 2013 r. poz. 1235) oraz wyjaśnienia, czy przedsięwzięcie może spowodować nieosiągnięcie celów środowiskowych zawartych w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”. Inwestor przedstawiał Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Poznaniu sukcesywnie uzupełnienia i wyjaśnienia poszczególnych kwestii w dniach 8.10.2012 r., 25.03.2013 r., 29.04.2013 r. oraz 18.07.2013 r. Ponadto, w dniu 21 lutego 2013 r. do Burmistrza Miasta i Gminy Wysoka wpłynęło uzupełnienie raportu, które następnie w dniu 26 lutego 2013r. zostało przekazane Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Poznaniu. Ponadto organ uzgadniający pismami z dnia 17 września 2012r. oraz z dnia 14 grudnia 2012r. zwrócił się do Burmistrza Miasta i Gminy Wysoka o potwierdzenie zgodności planowanej inwestycji z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, określenie sposobu zagospodarowania terenów, które nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz o przekazanie informacji na temat planowanych na terenie Gminy Wysoka inwestycji o tym samym charakterze. Informacje zostały przekazane pismami z dnia 3 października 2012r. oraz 28 grudnia 2012r.
W toku przeprowadzonego postępowania, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu przed uzgodnieniem warunków realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia, zawiadomił strony postępowania administracyjnego w drodze obwieszczenia o możliwości zapoznania się przez strony z zebraną dokumentacją i wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. W dniu 11.10. 2013r. do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu wpłynęły uwagi stron postępowania odnoszące się do całej zebranej w toku postępowania dokumentacji, stanowiącej podstawy wydania postanowienia uzgadniającego. Uwagi związane były z zastrzeżeniami odnośnie aspektów dotyczących ochrony przyrody. W ww. piśmie poruszono kwestie braku prognoz śmiertelności ptaków, uwzględnienia farmy wiatrowej Margonin w ocenie efektu skumulowanego oraz braku oceny wpływu na obszary Natura 2000. Przedstawienie prognozy śmiertelności jest elementem zalecanym w opracowaniu Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej 2008 „Wytyczne w zakresie oceny oddziaływania elektrowni wiatrowej na ptaki”, które stanowi zbiór dobrych praktyk w tym zakresie. Wykonawca monitoringu nie ma jednak obowiązku bezwzględnego stosowania tych wytycznych i jeżeli sposób zbierania i przedstawienia przez niego danych w raporcie umożliwia dokonanie rzetelnej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na ptaki, dopuszczalne jest modyfikowanie metod monitoringu i sposobów oceny. W opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, materiał, który został zebrany w trakcie postępowania umożliwił dokonanie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na ptaki, ocenę wpływu skumulowanego oraz ocenę wpływu na obszary Natura 2000.
W dniu 31 października 2013r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska postanowieniem nr WOO-I.4242.167.2012.PS, uzgodnił realizację przedsięwzięcia, określając warunki oraz nie stwierdzając konieczności przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania na środowisko.
W trakcie całego postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach Pełnomocnik Inwestora przedłożył Burmistrzowi Miasta i Gminy Wysoka szereg opracowań będących dowodami w niniejszej sprawie.
Pismem z dnia 14 listopada 2012r. przesłał materiał dowodowy, na który składały się:
- Załącznik nr 1. Odpowiedź firmy EPA Wind na zarzuty stawiane przez p. Jerzego Jurkiewicza, będące podstawowym argumentem w proteście złożonym przez mieszkańców Stare,
- Załącznik nr 2. Opinia prawna oceniająca status prawny dokumentu wymienionego w pkt. 2 przygotowana przez Kancelarię Radcy Prawnego Anna Falco,
- Załącznik nr 3. Odpowiedź firmy EPA Wind na opracowanie tematyczne „Energetyka wiatrowa a społeczności lokalne”, przygotowane przez Kancelarie senatu, Biuro Analiz i Dokumentacji, Zespół Analiz i Opracowań Tematycznych, Warszawa 2011 (opracowanie, na które powołuje się p. Jerzy Jurkiewicz),
- Załącznik nr 4. Wykaz literatury zaprzeczającej negatywnemu wpływowi energetyki wiatrowej na zdrowie człowieka,
- Załącznik nr 5. Opracowanie PSEW „Obecność turbin wiatrowych nie wpływa negatywnie na zdrowie człowieka” – analiza raportów i badań,
- Załącznik nr 6. Opracowanie PSEW „Energetyka wiatrowa szansa na nowoczesny i dynamiczny rozwój regionu zachodniego” ,
- Załącznik nr 7. Henryk Majchrzak „Planowanie rozwoju polskiej sieci przesyłowej w perspektywie 2025”,
- Załącznik nr 8. Bożena Mroczek „Akceptacja dorosłych Polaków dla energetyki wiatrowej i innych źródeł odnawialnych”,
- Załącznik nr 9. P. Matczak, „ Społeczne uwarunkowania eliminacji syndromu Nimby”,
- Załącznik nr 10 Artykuł z Tygodnika Rolniczego „Strach ma wielki skrzydła”,
- Załącznik nr 11. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i rady 2009/28/WE z dn. 23 kwietnia 2009r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych
- Załącznik nr 12. Oświadczenia z przychodni zdrowia (Puck, Wolin, Gniewino),
- Załącznik nr 13. Oświadczenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej,
- Załącznik nr 14. Opracowanie Ernst&Young+ PSEW „ Wpływ energetyki wiatrowej na wzrost gospodarczy w Polsce”,
- Załącznik nr 15. Artykuł „Turbiny wiatrowe nie szkodzą”,
- Załącznik nr 16. „Uciążliwości hałasowe elektrowni wiatrowych” A. Zagubienia i R. Ingielewicza,
- Załącznik nr 17. Prawo energetyczne w Polsce – ustawa/ warunki przyłączenia do sieci.
W dniu 5 grudnia 2012r. Pełnomocnik Inwestora złożył w poczet materiału dowodowego „stanowisko rządu RP do dezyderatu nr 1 Sejmowej Komisji Gospodarki przyjęte przez Radę Ministrów w dniu 14.11.2011r. w sprawie przyszłości energetyki wiatrowej”.
Kolejne materiały dowodowe zostały przekazane w dniu 26 kwietnia 2013r. W skład ww. materiałów wchodziły opracowania IBRIZ w następującym zakresie:
- „Analiza ryzyka wprowadzenia minimalnych odległości od zabudowy na rozwój energetyki wiatrowej, IBRiZ, grudzień 2012r”
- „Analiza wpływu podatku od farm wiatrowych na budżety gmin w roku 2012, IBRiZ, grudzień 2012r”
- „Analiza ryzyka wpływu farm wiatrowych na zdrowie ludzi, IBRiZ, grudzień 2012r.’
- „Analiza ryzyka wpływu elektrowni wiatrowych na zwierzęta hodowlane, IBRiZ, grudzień 2012r.’
Pismem z dnia 9 lipca 2013r. Pełnomocnik Inwestora z uwagi na wątpliwości dotyczące przynależności do terenu zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej dz. nr 4/36, obręb Gmurowo, zwrócił się z prośbą o zbadanie stanowiska Burmistrza Miasta i Gminy Wysoka z dnia 28 grudnia 2012r. w kwestii sposobu zagospodarowania terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie planowanej inwestycji i ustosunkowanie się do sporządzonej analizy urbanistycznej. Pismem z dnia 15 lipca 2013r., znak: OŚ.6220.9.2011 Burmistrz Miasta i Gminy Wysoka skorygował swoje wcześniejsze stanowisko uznając, że działkę nr 4/36, obręb Gmurowo należy zakwalifikować jako tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej i zamieszkania zbiorowego.
Pismem z dnia 18 listopada 2013r. przedstawiciel Inwestora poinformował Burmistrza Miasta i Gminy Wysoka o rozszerzeniu strefy oddziaływania inwestycji z uwagi na zmiany w standardzie wykonywania analiz hałasu . O tym fakcie strony postępowania zostały poinformowane w trybie art. 49 Kodeksu Postępowania Administracyjnego. Obwieszczenia w tej sprawie zostały zamieszczone na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta i Gminy w Wysokiej, wywieszone na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta i Gminy w Wysokiej, tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy i Miasta Krajenka oraz na tablicach ogłoszeń w rejonie objętym przedsięwzięciem, tj. w miejscowościach Stare, Rudna, Nowa Rudna, Bądecz, Gmurowo, Sędziniec, Wysoka, Śmiardowo Krajeńskie i Podróżna.
W związku z pojawieniem się uzupełnień do raportu o oddziaływaniu planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w dniu 22 listopada 2013r. pismem OŚ.6220.9.2011, Burmistrz Miasta i Gminy Wysoka zwrócił się do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pile z prośbą o wyrażenie opinii w sprawie podtrzymania stanowiska wyrażonego w Opinii Sanitarnej ON.NS-72/1/5-1/12 z dnia 30 lipca 2012r. W odpowiedzi Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarnego w Pile pismem z dnia 16 grudnia 2013r., znak: ON.NS-0700-16/13, podtrzymał swoje wcześniejsze stanowisko.
W toku prowadzonego postępowania zmianie uległa nazwa i dwukrotnie adres siedziby Inwestora, o czym Pełnomocnik Inwestora poinformował Burmistrza Miasta i Gminy Wysoka pismami z dnia 10 lipca 2013 r. oraz z dnia 18 listopada 2013r.
W celu przybliżenia mieszkańcom Miasta i Gminy Wysoka planowanych inwestycji, Inwestor w dniach od 3 do 10 września 2012r. zorganizował spotkania w miejscowościach: Stare, Bądecz, Czajcze, Rudna, Tłukomy, Wysoka. Zaproszenia w postaci druków bezadresowych zostały rozesłane przez Pocztę Polską S.A. w ilości 1275 szt. do każdego domostwa w miejscowościach Gmurowo, Stare, Sedziniec, Bądecz, Czajcze, Rudna, Tłukomy, Wysoka. Informacja o spotkaniach ukazała się także w lokalnym tygodniku. Ponadto o spotkaniach zostali zawiadomieni pisemnie Burmistrz Miasta i Gminy Wysoka oraz Rada Miasta i Gminy Wysoka. W spotkaniach uczestniczyli przedstawiciele Inwestora, Burmistrz Miasta i Gminy Wysoka, Radni Rady Miasta i Gminy Wysoka oraz mieszkańcy w ilości od 7 do 18 osób, w zależności od miejsca przeprowadzonego spotkania. Notatka z ww. spotkań informacyjnych znajduje się w aktach sprawy.
W dniach 7 -12 listopada 2012r. na terenie Miasta i Gminy Wysoka firma TNS Polska przeprowadziła badania statystyczne pod nazwą „ Nastawienie mieszkańców do elektrowni wiatrowych w Gminie Wysoka k/Piły” Badania przeprowadzono na grupie 400 mieszkańców powyżej 18 roku życia i miało na celu m.in. określenie nastawienia mieszkańców do planowanych farm wiatrowych oraz określenie dostrzeganych przez mieszkańców korzyści i obaw w związku z budową parku wiatrowego. Z przeprowadzonych badań wynika, że mieszkańcy gminy w zdecydowanej większości aprobują budowę farm wiatrowych. Z korzyści związanych z budową parku wiatrowego wymienia się najczęściej wzrost dochodów gminy, możliwość przyciągnięcia nowych inwestorów, modernizacje na terenie gminy jako dodatkowe zobowiązanie inwestora oraz korzyści dla środowiska w postaci produkcji czystej energii. Ponadto niemal 60% mieszkańców nie ma żadnych obaw związanych z budową parku wiatrowego. Pozostali wśród obaw wymieniają hałas spowodowany pracą turbin, negatywny wpływ wiatraków na zdrowie, spadek wartości ziemi w okolicach farmy oraz negatywną zmianę krajobrazu. Raport z badania TNS Polska znajduje się w aktach sprawy.
Biorąc pod uwagę art. 33 ust. 1, w związku z art. 79 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie (…), w trakcie postępowania dwukrotnie przeprowadzono procedurę udziału społeczeństwa, poprzez podanie do publicznej wiadomości wraz z informacją o możliwości zapoznania sie z dokumentacją sprawy oraz składania uwag i wniosków w terminie 21 dni. W pierwszym wskazanym w obwieszczeniu terminie (tj. 17.07.2012r. – 07.08.2012r.) nie wniesiono żadnych uwag i wniosków. Poza terminem określonym w obwieszczeniu, do Burmistrza Miasta i Gminy Wysoka wpłynęły protesty mieszkańców wsi Stare, Młotkowo i Tłukomy, które dotyczyły wszystkich postępowań toczących się przed Burmistrzem Miasta i Gminy Wysoka, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięć polegających na budowie farm wiatrowych. Z uwagi na toczące się postępowanie uzgadniające, ww. protesty w dniu 3 października 2012r. zostały przekazane Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Poznaniu.
Podczas wyznaczonego drugiego 21-dniowego terminu (tj. 22.11.2013r.- 13.12.2013r.) do tut. urzędu wpłynęły liczne pisma sprzeciwiające się budowie ww. inwestycji , tj. protest mieszkańców wsi Tłukomy z dnia 12 grudnia 2013r. (podpisany przez 7 osób) oraz wniosek z dnia 13 grudnia 2013r. Pana Dariusza Mantaja oraz Pana Andrzeja Batora z załączeniem 2 oświadczeń sołtysów oraz 313 oświadczeń mieszkańców Miasta i Gminy Wysoka o tożsamej treści, w tym od mieszkańców miasta Wysoka – 54 szt., mieszkańców wsi Bądecz – 87 szt., mieszkańców wsi Wysoka Mała - 29 szt., mieszkańców wsi Stare – 35 szt., mieszkańców wsi Młotkowo – 25 szt., mieszkańców wsi Wysoczka – 9 szt., mieszkańców wsi Czajcze – 34 szt., mieszkańców wsi Sędziniec – 5 szt., mieszkańców wsi Rudna i Nowa Rudna – 11 szt., mieszkańców wsi Tłukomy – 17 szt., mieszkańców wsi Kijaszkowo – 2 szt., mieszkańców wsi Jeziorki Kosztowskie – 3 szt. oraz po 1 szt. od mieszkańców wsi Wysoka Wielka i Gmurowo. Główne zastrzeżenia z powyższych pism są następujące:
1. Negatywny wpływ inwestycji na zdrowie człowieka, w tym negatywny wpływ infradźwięków , związany z migotaniem cienia.
2. Negatywny wpływ na krajobraz.
3. Negatywny wpływ na środowisko przyrodnicze.
4. Ograniczenia możliwości rozbudowy domów i gospodarstw, co spowoduje nieodwracalne skutki dla najbliższego pokolenia.
5. Negatywna opinia dot. lokalizacja elektrowni wiatrowych od zabudowy w odległości ok. 500m.
6. Brak w dokumentacji wiarygodnych wyników badań ornitologicznych, w związku z niewykazaniem bociana czarnego oraz brakiem przedstawienia wskaźników śmiertelności dla poszczególnych gatunków ptaków, brak powołania niezależnych biegłych przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu.
7. Zastrzeżenia dot. metodyki oceny oddziaływania hałasu na środowisko.
8. Brak informacji na temat toczących się procedur o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla farm wiatrowych „Bądecz I” i „Bądecz II”.
Ponadto na wstępie pisma Panów Dariusza Mantaja oraz Andrzeja Batora z dnia 13 grudnia 2013r. (pkt.1) wskazano, że podtrzymują oni wcześniejsze uwagi i zastrzeżenia oraz stanowiska, które były kierowane do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, złożone wnioskiem z dnia 24 stycznia 2013r. wraz z uzupełnieniami jego treści kolejnymi pismami z dnia 14.02.2013r., 26.02.2013r., 10.09.2013r. Wskazano również, że powyższe pisma są w posiadaniu tut. organu, co nie jest zgodne ze stanem faktycznym. Burmistrz Miasta i Gminy Wysoka nie otrzymywał do wiadomości ww. pism.
Zgodnie z art. 85 ust.2 pkt 1 lit a. uzasadnienie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach powinno zawierać informacje o przeprowadzonym postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa oraz o tym, w jaki sposób zostały wzięte pod uwagę, i w jakim zakresie zostały uwzględnione uwagi i wnioski zgłoszone w związku z udziałem społeczeństwa.
Uwzględniając całość materiału dowodowego, Burmistrz Miasta i Gminy Wysoka w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, odnosi się do uwag społeczeństwa w sposób następujący:
Ad.1.
Wpływ inwestycji na zdrowie człowieka został przeanalizowany w przedłożonym przez Inwestora raporcie o oddziaływaniu na środowisko. Wnioski przedstawione w dokumencie wskazują, że inwestycja jest zgodna z obowiązującym przepisami prawa, w tym spełnia normy akustyczne określone w Rozporządzeniu w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku oraz normy dot. oddziaływania polem elektromagnetycznym, określone w rozporządzeniu w sprawie w dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku oraz sposobu sprawdzania dotrzymania tych poziomów. Pozostałe oddziaływania podniesione przez protestujących, w tym efekt cienia nie są regulowane przepisami prawa. Oddziaływanie w zakresie infradźwięków jest natomiast uregulowane wyłącznie w zakresie oddziaływania na ludzi w środowisku pracy.
Pomimo dołączonych do wniosku społeczeństwa licznych opracowań, wskazujących na możliwość wystąpienia negatywnego wpływu na człowieka należy podkreślić, że nie są to badania, a jedynie wyrywkowe cytaty z różnych dokumentów, z których ciężko wnioskować o ich rzeczywistej treści.
Ponadto Inwestor pismem z dnia 26 kwietnia 2013r. przedstawił opracowanie naukowe IBRIZ pt: „Analiza ryzyka wpływu farm wiatrowych na zdrowie ludzi, IBRiZ, grudzień 2012r.” opracowane na podstawie doświadczeń polskich, które nie potwierdza wniosków przedstawionych w ww. pismach.
W związku z powyższym tut. organ uznał uwagę za bezzasadną.
Ad.2.
Ocena oddziaływania na krajobraz została przedstawiona w raporcie. Wynika z niej, że „..ocena oddziaływania na krajobraz jest niemożliwa do przeprowadzenia ze względu na subiektywne wrażenia osób oceniających pojawienie się elektrowni wiatrowych w krajobrazie. Za pewnik należy uznać brak ingerencji w obszary, na których krajobraz jest objęty ochroną. Teren, na którym planowana jest realizacja inwestycji nie posiada ponadprzeciętnych walorów krajobrazowych. W wyniku posadowienia turbin nie dojdzie do przesłonięcia unikalnych pod względem krajobrazowym obiektów, panoram..”
Burmistrz Miasta i Gminy Wysoka ma świadomość zmian w krajobrazie, które niesie za sobą realizacja inwestycji, nie mniej jednak, uwzględniając obowiązujące przepisy prawa w zakresie ochrony przyrody oraz z uwagi na usytuowanie inwestycji poza obszarami ochrony krajobrazu o unikalnym charakterze, nie będzie to oddziaływanie o znacząco negatywnym charakterze.
Ad.3.
Analiza wpływu na środowisko przyrodnicze została przedstawiona szczegółowo w raporcie oraz wyjaśniana podczas postępowania uzgadniającego przed Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska w Poznaniu, czego potwierdzeniem są liczne uzupełnienia złożone przez Inwestora. Zgodnie z raportem, dla inwestycji zostały przeprowadzone badania szczegółowe dla dwóch newralgicznych grup zwierząt ptaków i nietoperzy. Sposób prowadzenia badań nie jest regulowany przepisami prawa. Badania jak wynika z raportu, zostały wykonane zgodnie z obowiązującymi standardami na czas wykonywania badań . Metody badań nietoperzy zostały zaprojektowane w oparciu o zalecenia Porozumienia o Ochronie Populacji Nietoperzy Europejskich EUROBATS (Rodrigues, L., L. Bach, M.-J. Dubourg-Savage, J. Goodwin& C. Harbusch (2008): Guidelines for consideration of bats in wind farm projects. EUROBATS Publication Series No. 3 (English version). UNEP/EUROBATS Secretariat, Bonn, Germany, 51 pp.8), którego Polska jest sygnatariuszem (Dziennik Ustaw z 1999 r. Nr 96 poz. 1112), oraz w oparciu o tymczasowe wytyczne dotyczące oceny oddziaływania elektrowni wiatrowych na nietoperze (na rok 2009) (Porozumienie dla Ochrony Nietoperzy). Badania ptaków zostały wykonane zgodnie z „Wytycznymi w zakresie oddziaływania elektrowni wiatrowych na ptaki, PSEW< OTOP, marzec 2008r.”
Ponadto Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu, będący organem odpowiedzialnym za ochronę przyrody, uzgodnił warunki realizacji inwestycji, tym samym uznając, że przedłożony przez Inwestora materiał dowodowy jest wystarczający, aby zając stanowisko w sprawie.
Ad.4.
Zagadnienie dotyczące możliwości rozbudowy wsi nie jest przedmiotem niniejszego postępowania. Inwestycja jest zgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego uchwalonym przez Radę Miasta i Gminy Wysoka VII/32/2011 z dnia 17 maja 2011 r. stanowiącym prawo miejscowe, które dopuszcza realizację inwestycji w kształcie objętym niniejszą decyzją.
Ad.5.
W zakresie odległości elektrowni wiatrowych od zabudowań inwestycja, jak wskazano w punkcie 1 powyżej, jest zgodna z obowiązującymi przepisami prawa. Potwierdzeniem tego są analizy stwierdzające brak przekroczeń norm w środowisku w związku z realizacją inwestycji, które zostały przedstawione w raporcie o oddziaływaniu na środowisko oraz jego uzupełnieniach.
Ad. 6.
Odnośnie braku rzetelności wykonywania monitoringów środowiskowych i braku stwierdzenia bociana czarnego podczas monitoringu środowiskowego oraz braku powoływania niezależnych biegłych, kwestia ta jak wynika z dokumentów będących w posiadaniu tut. organu była szczegółowo analizowana przez organ merytoryczny jakim jest Regionalny Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu. W postanowieniu z dnia 31.10.2013 (znak pisma: WOO-I.4242.167.2012.PS) Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu stwierdził, że materiał dowodowy zebrany podczas postępowania umożliwił mu dokonanie oceny wpływu elektrowni wiatrowych na ptaki, ocenę wpływu skumulowanego oraz ocenę na obszar Natura 2000. W związku z powyższym tut. organ uznaje powyższą uwagę za bezzasadną.
Ad. 7.
W zakresie oceny oddziaływania hałasem na środowisko z dokumentacji sprawy wynika, że temat ten był szeroko konsultowany z organem merytorycznym, jakim jest Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu. W trakcie prowadzanego postępowania Inwestor dokonał zmiany analizy akustycznej ze względu na bardziej restrykcyjne założenia określone przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu.
Zarówno Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pile stwierdzili, że realizacja inwestycji w przedstawionym kształcie jest zgodna z przepisami prawa w zakresie ochrony przed hałasem.
Ad.8
Burmistrz Miasta i Gminy Wysoka dwukrotnie zapewnił w postępowaniu udział społeczeństwa poprzez wyznaczenie 21 – dniowych terminów na składanie uwag i wniosków. Ponadto strony postępowania były rzetelnie informowane o każdym stadium postępowania, na co dowody znajdują się w aktach sprawy.
Ponadto Burmistrz Miasta i Gminy Wysoka pismem z dnia 14 stycznia 2014r. udzielił odpowiedzi na pismo Pana Dariusza Mantaja oraz Andrzeja Batora wskazując, że w Polsce obowiązuje zamknięty katalog źródeł prawa powszechnie obowiązującego. Są nimi: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe, rozporządzenia i akty prawa miejscowego (art. 87 Konstytucji RP). W praktyce ocena oddziaływania inwestycji na środowisko (zgodnie z definicją z ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 Prawo ochrony środowiska – art. 3 pkt. 39 przez środowisko - rozumie się przez to ogół elementów przyrodniczych, w tym także przekształconych w wyniku działalności człowieka, a w szczególności powierzchnię ziemi, kopaliny, wody, powietrze, krajobraz, klimat oraz pozostałe elementy różnorodności biologicznej, a także wzajemne oddziaływania pomiędzy tymi elementami; w tym przyrodę) sprowadza się do zbadania zgodności inwestycji z przepisami Ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 Prawo ochrony środowiska oraz przepisami wykonawczymi do niej, Ustawie z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody oraz ustawami pokrewnymi dot. m.in. w zakresie gospodarki odpadami czy prawa wodnego
Celem oceny oddziaływania na środowiska jest ocena na wstępnym etapie wszystkich potencjalnych zagrożeń dla środowiska oraz podjęciu próby wypracowania rozwiązań eliminujących lub maksymalnie minimalizujących negatywne oddziaływania na środowisko, które następnie powinny być wykorzystane na dalszych etapach postępowania administracyjnego. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach jest jedynie etapem wstępnym dla postępowania w sprawie wydania decyzji zezwalającej na realizację inwestycji i nie upoważnia inwestora do rozpoczęcia robót budowlanych. Na etapie ubiegania się o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach można mówić jedynie o „planowanych” bądź „przewidywanych” oddziaływaniach na środowisko. Wobec przyjęcia ustawowych (w drodze przepisów wykonawczych do ustawy) standardów oddziaływania określonych zagrożeń na środowisko, wyznaczających wielkości graniczne, w tym zakresie rola odpowiedniego organu sprowadza się w istocie do stwierdzenia, czy zamierzone oddziaływanie mieści się w wyznaczonych przez przepisy granicach, czy też je przekracza.
Zgodnie z założeniami ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie (…), uwzględniając złożoność zagadnienia jakim jest ocena oddziaływania na środowiska przedsięwzięcia, biorą w niej udział wyspecjalizowane organy czyli właściwy Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w zakresie zagadnień związanych z ochroną przyrody i środowiska oraz właściwy Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w zakresie zagadnień związanych z higiena sanitarną, zdrowiem.
Tutejszy organ podkreślił, że pytania oraz opinie, które przytoczone były we wniosku są powieleniem tych już złożonych w toku postępowania administracyjnego. Co więcej pisma te były przedkładane bezpośrednio Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Poznaniu na etapie postępowania uzgadniającego.
Wszystkie złożone w postępowaniu z udziałem społeczeństwa wnioski dotyczyły również toczącego się przed Burmistrzem Miasta i Gminy Wysoka, postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie zespołu elektrowni wiatrowych „Bądecz II” w rejonie miejscowości Tłukomy i Czajcze, z wniosku tego samego Inwestora.
Na podstawie art. 10 § 1 w trybie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. – Kodeks postępowania administracyjnego oraz art. 74 ust. 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie (…), na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta i Gminy w Wysokiej, na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta i Gminy w Wysokiej, na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy i Miasta Krajenka oraz na tablicach ogłoszeń w rejonie objętym przedsięwzięciem, tj. w miejscowościach Stare, Rudna, Nowa Rudna, Bądecz, Gmurowo, Sędziniec, Wysoka, Śmiardowo Krajeńskie i Podróżna, wywieszono obwieszczenia informujące strony postępowania o możliwości zapoznania się i wypowiedzenia co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań w sprawie. W wyznaczonym terminie żadna ze stron postępowania nie wypowiedziała się i nie zapoznała z materiałami i dowodami zebranymi podczas prowadzonego postępowania.
Planowany zespół elektrowni wiatrowych składać się będzie maksymalnie z 11 fabrycznie nowych elektrowni wiatrowych o mocy 3,5 MW każda, infrastruktury komunikacyjnej, w tym dróg dojazdowych łączących turbiny wiatrowe z drogami publicznymi, zjazdów z dróg publicznych, placów serwisowych oraz infrastruktury technicznej w postaci głównego punktu zasilania SN/WN (GPZ), kablowej sieci energetycznej średniego napięcia oraz kablowej sieci telekomunikacyjnej (sterowania i automatyki).
Uciążliwości występujące na etapie realizacji przedmiotowej inwestycji, związane będą głównie z hałasem oraz pogorszeniem stanu powietrza atmosferycznego podczas robót budowlanych. Jednym z warunków w niniejszej decyzji jest prowadzenie prac związanych z budową farmy wiatrowej w porze dziennej, tj. w godz. 6:00 do 22:00, z wyłączeniem procesów, które ze względów technologicznych wymagają prowadzenia prac bez przerwy, od momentu ich rozpoczęcia aż do zakończenia, np. wylewanie fundamentów. Ponadto, na etapie realizacji wytwarzane będą odpady. Będą one magazynowane selektywne w miejscach i pojemnikach do tego celu przeznaczonych, a następnie odbierane przez uprawnione podmioty, posiadające stosowne zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami.
Planowana inwestycja zlokalizowana będzie poza obszarami podlegającymi ochronie na podstawie przepisów ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r., Nr 627 ze zm.). Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Ostoja Pilska PLH300045 (w odległości ok. 3 km), obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza nad Gwdą PLB300012 (w odległości ok. 4,3 km), obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Struga Białośliwka PLH300054 (w odległości ok. 8,6 km), obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Dolina Noteci PLH300004 (w odległości ok. 10 km) oraz obszar specjalnej ochrony ptaków Dolina Środkowej Noteci i Kanału Bydgoskiego PLB300001 (w odległości ok. 11,3 km).
Ocena oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na najbardziej narażone grupy zwierząt, tj. ptaki i nietoperze została dokonana na podstawie wyników przedrealizacyjnego monitoringu ornitologicznego i chiropterologicznego. Monitoring ornitologiczny prowadzono w okresie lipiec 2009 - sierpień 2010, natomiast monitoring chiropterologiczny wykonano w okresie wrzesień 2009 – sierpień 2010. Teren objęty badaniami obejmował obszar znacznie większy od obszaru objętego przedsięwzięciem i uwzględniał również teren farmy wiatrowej „Bądecz 2” zlokalizowanej w odległości ok. 4,3 km w kierunku wschodnim. Należy więc uznać, że przedstawiona ocena oddziaływania uwzględnia wpływ skumulowany z tą planowaną farmą. Rozmieszczenie i liczba turbin w wariancie przeznaczonym do realizacji (wariant B) uwzględnia wnioski i zalecenia wynikające z ww. monitoringów. Turbiny nie zostaną zlokalizowane w obrębie stwierdzonych lęgowisk ważniejszych gatunków ptaków (myszołowa Buteo buteo, orlika krzykliwego Aquila pomarina, bociana białego Ciconia ciconia, czajki Vanellus vanellus, błotniaka stawowego Circus aeroginosus, żurawia Grus grus, gęgawy Anser anser, łabędzia niemego Cygnus olor, czernicy Aythya fuligula i gawrona Corvus frugileus) oraz na terenach, które zinwentaryzowano jako charakteryzujące się największą aktywnością nietoperzy.
Wyniki przeprowadzonego przedrealizacyjnego monitoringu ornitologicznego i chiropterologicznego nie wskazują na możliwość znacząco negatywnego wpływu przedsięwzięcia na populacje ptaków i nietoperzy. Na badanym obszarze stwierdzono występowanie 36 gatunków ptaków uznanych za kluczowe (zgodnie z opracowaniem Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej 2008 „Wytyczne w zakresie oceny oddziaływania elektrowni wiatrowych na ptaki”), jednak ze względu na rozmieszczenie turbin oraz uzyskane wyniki natężenia wykorzystania przestrzeni nie przewiduje się negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na populacje ww. gatunków. Badania prowadzone w oparciu o metodykę MPPL (Monitoring Pospolitych Ptaków Lęgowych) wykazały przeciętną w skali regionu liczbę gatunków i bardzo niskie ich zagęszczenia. W trakcie prowadzonych badań chiropterologicznych stwierdzono występowanie co najmniej ośmiu gatunków nietoperzy (część obserwowanych nietoperzy nie została oznaczona do poziomu gatunku). Na monitorowanych punktach przeważała ich niska aktywność. Punkty na których odnotowano najwyższą aktywność zostały wyłączone z zainwestowania. W oparciu o wyznaczone na podstawie przeprowadzonych kontroli indeksy aktywności nie stwierdzono możliwości wystąpienia negatywnego oddziaływania na populacje nietoperzy.
W odległości od ok. 3 km do ok. 10 km położone są obszary Natura 2000 (Puszcza nad Gwdą, Dolina Środkowej Noteci i Kanału Bydgoskiego, Ostoja Pilska), w których przedmiotami ochrony są gatunki narażone na potencjalny negatywy wpływ planowanego przedsięwzięcia ze względu na wykorzystywanie dużej przestrzeni wokół swoich stanowisk. Do gatunków tych należy zaliczyć: bielika Haliaeetus albicilla, bociana czarnego Ciconia nigra, kanie czarną Milvus migrans, kanie rudą Milvus milvus, puchacza Bubo bubo, rybołowa Pandion haliaetus, mopka Barbastella barbastellus, nocka Bechsteina Myotis bechsteinii i nocka dużego Myotis myotis, które mogą w okresie rozrodczym wykorzystywać ten teren jako żerowisko lub miejsce dolotu na żerowisko oraz łabędzia krzykliwego Cygnus cygnus, siewki złotej Pluvialis apricaria, żurawia Grus grus, czajkę Vanellus vanellus, gęś białoczelną Anser albifrons, gęś zbożową Anser fabalis, dla których obszar ten może mieć istotne znaczenie jako żerowiska w okresie migracji. Część ww. gatunków została stwierdzona na badanej powierzchni, jednakże ze względu na niewielki stopień wykorzystania przestrzeni przez te gatunki oraz lokalizację farmy poza ich głównymi żerowiskami, nie przewiduje się wpływu farmy na ich populacje rozrodcze. W okresie migracji teren ten wykorzystywany był przez siewki złote, czajki, żurawie oraz gęsi. Planowana farma wiatrowa w pewnym stopniu ograniczy możliwość ich lokalnych przemieszczeń. Główne żerowiska żurawi, gęsi i łabędzi krzykliwych wykorzystywane przez populacje nocujące w dolinie Noteci uznane za przedmioty ochrony obszaru Dolina Środkowej Noteci i Kanału Bydgoskiego PLB300001 położone są w odległości ok. 1,5 km w kierunku południowo-wschodnim od planowanej farmy. Ze względu na stosunkowo niewielkie liczebności tych gatunków w trakcie migracji, dużą dostępność odpowiednich żerowisk wokół planowanej farmy, duże odległości pomiędzy turbinami oraz lokalizację farmy poza głównymi żerowiskami nie przewiduje się wpływu na ich populacje migrujące. Mając powyższe na uwadze nie przewiduje się znacząco negatywnego oddziaływania planowanej inwestycji na gatunki będące przedmiotami ochrony najbliższych obszarów Natura 2000 oraz na ich integralność i spójność sieci Natura 2000.
Ze względu na fakt, że niektóre typy światła przyciągają owady, co z kolei może powodować wzrost aktywności nietoperzy w tych miejscach, nałożono warunek zastosowania odpowiedniego światła o minimalnej mocy i liczbie błysków wymaganych zgodnie z obowiązującymi przepisami. W chwili obecnej kwestia ta regulowana jest rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 25 czerwca 2003 r. w sprawie sposobu zgłaszania oraz oznakowania przeszkód lotniczych (Dz. U z 2003 r. Nr 130 poz.1193). W otoczeniu planowanego przedsięwzięcia zinwentaryzowano miejsca występowania płazów i gadów chronionych. W trakcie wędrówek lub polowania w obrębie miejsca prowadzonych robót mogą one wpadać do głębokich wykopów, z których nie będą mogły się wydostać, w związku z tym mogą one wymagać działań ratunkowych. Z tego powodu nałożono warunek zabezpieczenia wykopów przed możliwością dostania się do nich drobnych zwierząt oraz prowadzenia regularnych kontroli, pod kątem obecności drobnych zwierząt w wykopie. W przypadku stwierdzenia ich obecności, należy przenieść je w oddalone, bezpieczne, odpowiednie dla danego gatunku miejsce. Turbiny W3, W7 i W8 położone są w odległości mniejszej niż zalecane 200 m od ściany lasu (licząc od końcówki łopaty). W obrębie tych kompleksów leśnych nie zlokalizowano punktów nasłuchowych w ramach przedrealizacyjnego monitoringu chiropterologicznego, w związku z tym mając na uwadze zasadę przezorności nałożono warunek okresowego wyłączania turbin w okresie podwyższonej aktywności nietoperzy. Wnioskodawca przewiduje nieznaczne przesunięcia turbin w obrębie wskazanych w dokumentacji obszarów. W celu zapewnienia zachowania zalecanej przez wykonawców monitoringu chiropterologicznego odległości 200 m od turbiny wiatrowej od ściany lasu, nałożono warunek uwzględnienia tego wymogu przy ewentualnych zmianach lokalizacji. W celu przeanalizowania rzeczywistego zagrożenia, jakie może powodować przedmiotowa inwestycja dla ptaków i nietoperzy na etapie funkcjonowania i podjęcia w razie potrzeby działań zapobiegawczych, a także w celu weryfikacji potrzeby stosowania okresowego wyłączania turbin nałożono warunek przeprowadzenia monitoringu porealizacyjnego w odniesieniu do ptaków i nietoperzy, które są grupą szczególnie narażoną na niekorzystny wpływ tego typu konstrukcji. Pomocne przy określeniu metodyki prowadzenia monitoringu mogą być opracowania Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej 2008 „Wytyczne w zakresie oceny oddziaływania elektrowni wiatrowych na ptaki” oraz Porozumienia dla Ochrony Nietoperzy 2009 „Tymczasowe wytyczne dotyczące oceny oddziaływania elektrowni wiatrowych na nietoperze” (wersja II grudzień 2009), które określają minimalne standardy w prowadzeniu tego typu badań. W przypadku ukazania się nowych wytycznych zaleca się dostosowanie metodyki do wymagań obowiązujących w przyszłości.
Uwzględniając lokalizację przedsięwzięcia poza obszarami chronionymi, na gruntach użytkowanych rolniczo, a także mając na uwadze wyniki uzyskane w trakcie monitoringu przedrealizacyjnego i wnioski z oceny wpływu przedsięwzięcia na elementy przyrodnicze przedstawione w raporcie oraz nałożone warunki realizacji inwestycji, należy stwierdzić, iż nie przewiduje się znacząco negatywnego wpływu realizacji inwestycji na etapie budowy i eksploatacji na obszary chronione oraz wpływu na gatunki chronione.
W treści przedłożonej dokumentacji zawarto analizę oddziaływania akustycznego przedmiotowego przedsięwzięcia, uwzględniając najwyższe przewidywane parametry akustyczne każdej z siłowni (tj. 106,5 dBA), a także przyjmując, że źródła hałasu umieszczone zostaną najniżej nad poziomem gruntu (tj. 80 m n.p.t.). W treści przedłożonej dokumentacji wskazano preferowane współrzędne lokalizacji każdej z siłowni, określone w układzie PL 1992. Jednakże, Inwestor oświadczył, ze z uwagi na uwarunkowania planistyczne oraz techniczne i gruntowe, możliwe jest przesunięcie wybranych siłowni w taki sposób, aby zachować ich lokalizacje w obszarach wskazanych w niniejszym postanowieniu, w układzie PL-2000, strefa 6. Obszary te zostały wyznaczone w oparciu o zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i wyniki monitoringów przedrealizacyjnych. Ponadto, ich granice zostały wytyczone w taki sposób, aby wieże siłowni nie były zlokalizowane bliżej niż 500 m od budynków mieszkalnych. W związku z powyższym spełniony będzie warunek odległości siłowni od terenów, dla których w przepisach odrębnych określone zostały dopuszczalne poziomy hałasu w środowisku. Zgodnie z ustaleniami Burmistrza Miasta i Gminy są to tereny zabudowy zagrodowej oraz zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej. Na podstawie przedstawionych wyników, stwierdzono że przewidywane poziomy hałasu na granicach ww. terenów nie będą przekraczać poziomów dopuszczalnych, określonych dla nich, zarówno w porze dnia jak i w porze nocy. Najbliżej położonymi innymi konstrukcjami o takim samym przeznaczeniu są siłownie wchodzące w skład planowanej farmy wiatrowej Bądecz, odległej o około 1,5 km od najbliższej turbiny wchodzącej w skład przedmiotowej inwestycji oraz Bądecz II, odległej od przedmiotowej inwestycji o około 4 km. Mając na uwadze wzajemne odległości wszystkich inwestycji, nie przewiduje się, aby ich jednoczesna eksploatacja mogła wiązać się z wystąpieniem skumulowanych oddziaływań akustycznych.
Z uwagi na skalę przedsięwzięcia oraz uwzględniając fakt, iż przewidywane poziomy hałasu na niektórych terenach objętych ochroną akustyczną, są zbliżone do poziomów dopuszczalnych, określonych dla tych terenów w porze nocy, w niniejszej decyzji zobowiązano Inwestora do wykonywania kontrolnych pomiarów poziomów hałasu w środowisku. Pomiary winny być wykonywane w warunkach, w których wpływ siłowni na akustyczny stan jakości środowiska będzie największy, w każdej z pór roku, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji, w której grunt będzie zmrożony. W przypadku stwierdzenia przekroczeń akustycznych standardów jakości środowiska, Inwestor został zobowiązany do wdrożenia rozwiązań obniżających wielkość presji przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko i przywrócenia jego stanu do stanu dopuszczalnego prawnie. Skuteczność zastosowanych rozwiązań, Inwestor winien potwierdzić kolejnymi pomiarami poziomów hałasu w środowisku. Wyniki pomiarów, Inwestor winien przedkładać Burmistrzowi Miasta i Gminy Wysoka, Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Poznaniu
Nie przewiduje się wytwarzania pól elektromagnetycznych o poziomach przekraczających poziomy dopuszczalne, określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z 30 października 2003 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku oraz sposobów sprawdzania dotrzymania tych poziomów (Dz. U. z 2003, Nr 192, poz. 1883). Zgodnie z treścią przedłożonej dokumentacji, generator zostanie umieszczony w gondoli, na znacznej wysokości, a planowana infrastruktura elektroenergetyczna wewnętrzna zostanie wykonana jako podziemna, o napięciu znamionowym nie większym niż 30 kV. W przypadku konieczności realizacji transformatorów jako naziemnych, zostaną one wykonane w kontenerach. Zgodnie z treścią przedłożonej dokumentacji, farma zostanie przyłączona do sieci średniego lub wysokiego napięcia, co może wiązać się z realizacją stacji transformatorowej. Stacja GPZ, o znamionowym napięciu górnym 110 kV zostanie posadowiona w odległości około 200 m od najbliżej położonych terenów przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową.
Eksploatacja przedsięwzięcia wiązać się będzie z wytwarzaniem niewielkiej ilości odpadów. Będą to głównie materiały eksploatacyjne, w tym oleje przekładniowe i silnikowe, ciecze stosowane jako elektroizolatory oraz filtry olejowe, sorbety i tkaniny zanieczyszczone substancjami niebezpiecznymi, a także opakowania zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub nimi zanieczyszczone. Odpady powstające podczas prac konserwacyjnych i serwisowych będą zagospodarowywane przez podmioty świadczące te usługi.
Zgodnie z treścią raportu, eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie wymagać poboru wód. Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie w zasięgu głównego zbiornika wód podziemnych – Subzbiornik Złotów-Piła-Strzelce Krajeńskie. W celu ochrony środowiska gruntowo-wodnego przed ewentualnym zanieczyszczeniem, przewiduje się wyposażenie transformatorów w szczelne misy olejowe, zdolne przejąć całość oleju transformatorowego, w przypadku jego wycieku. Ponadto, stacja transformatorowa zostanie wyposażona w system odprowadzający wody deszczowe do zbiornika chłonnego z separatorem zanieczyszczeń olejowych. Podczyszczone wody opadowe z odwodnienia stanowisk transformatorów odprowadzane będą do ziemi. Na taki sposób zagospodarowania wód opadowych, Inwestor winien uzyskać stosowne pozwolenie wodnoprawne. Wody opadowe i roztopowe z obszaru fundamentów siłowni odprowadzane będą powierzchniowo, w sposób niezorganizowany. Minimalizacja wycieku innych płynów eksploatacyjnych zapewniona zostanie m.in. poprzez zastosowanie szczelnej konstrukcji turbiny oraz regularne czynności kontrolne i serwisowe.
Ze względu na szczegółowy i jednoznaczny opis planowanej do zastosowania technologii oraz stosowanych środków mających na celu minimalizację negatywnego oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia, nie stwierdzono konieczności ponownego przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, pod warunkiem jednak, że we wniosku o wydanie ww. decyzji nie zostaną dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz w raporcie o oddziaływaniu na środowisko.
Z uwagi na położenie w znacznej odległości od granic państwa, zakres oraz charakter przedsięwzięcia, nie będzie ono powodować transgranicznego oddziaływania na środowisko. Ponadto eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie związana z ryzykiem wystąpienia poważnej awarii. Z oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko nie wynikała potrzeba wykonania kompensacji przyrodniczej, a zatem nie nałożono takiego obowiązku.
W niniejszej decyzji uwzględniono w całości treść sentencji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pile. Ponadto wzięto pod uwagę przedstawione przez Inwestora materiały w postaci raportu o oddziaływaniu na środowisko oraz jego uzupełnień, w zakresie kształtu inwestycji jak również rozwiązań zapewniających minimalizację negatywnego wpływu na środowisko. Realizacja przedsięwzięcia nie spowoduje naruszenia wymagań ochrony środowiska zawartych w przepisach, jeśli spełnione będą warunki określone w raporcie o oddziaływaniu na środowisko oraz w niniejszej decyzji.
W związku z tym, że liczba stron w przedmiotowym postępowaniu przekracza 20, na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie (…) oraz art. 49 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego o niniejszej decyzji strony zawiadamia się poprzez obwieszczenie.
Zgodnie z art. 85 ust. 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie (…) organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach podaje do publicznej wiadomości informację o wydanej decyzji i o możliwościach zapoznania się z jej treścią oraz z dokumentacją sprawy.
Biorąc powyższe pod uwagę należało orzec jak w sentencji.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Wysoka.
Załączniki:
1. Charakterystyka przedsięwzięcia.
Otrzymują:
1. Grupa PEP – Farma Wiatrowa Bądecz Sp. z o.o., Al. Wojska Polskiego 156, 71-324 Szczecin
2. Pozostałe strony postępowania - zgodnie z art.49 KPA
3. a/a
PK-B
Burmistrz Miasta i Gminy Wysoka
Mgr inż. Marek Madej
Opłatę skarbową w kwocie 205 zł
zapłacono w dniu 21.09.2011r.
gotówką, nr pokwitowania 2732182
Załącznik Nr 1 do decyzji
OŚ.6220.9.2011 z dnia 24 stycznia 2014r.
CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA
polegającego na budowie zespołu elektrowni wiatrowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą wewnętrzną „FW Bądecz I” na terenie Gminy Wysoka, w rejonie miejscowości Bądecz, Gmurowo, Nowa Rudna, Rudna, Sędziniec i Stare.
Planowana inwestycja polegać będzie na budowie farmy wiatrowej na terenie Gminy Wysoka, w obrębach geodezyjnych Bądecz, Gmurowo, Rudna, Sędziniec i Stare. Przedsięwzięcie składać się będzie maksymalnie z 11 siłowni wiatrowych o nominalnej mocy elektrycznej każdej z nich, nie przekraczającej 3,5 MW oraz infrastruktury towarzyszącej w postaci dróg dojazdowych, zjazdów z dróg publicznych, placów serwisowych, głównego punktu zasilania SN/WN (GPZ), kablowej sieci energetycznej średniego napięcia oraz kablowej sieci telekomunikacyjnej (sterowania i automatyki). Łączna moc farmy wiatrowej wyniesie 38,5 MW.
Pojedyncza turbina wiatrowa składać się będzie z czterech głównych modułów: fundamentu, wieży, gondoli oraz wirnika. Na fundamencie usadowiona będzie wieża o maksymalnej wysokości do 140m. Na wieży usadowiona będzie obrotowa gondola, do której przymocowany będzie wirnik. Do wirnika przytwierdzone będą trzy łopaty. Całkowita wysokość konstrukcji nie przekroczy 200 m n.p.t. W turbinie zamontowany będzie generator. Regulacja wszystkich funkcji będzie się odbywać z wykorzystaniem mikroprocesora i zdalnie monitorowana.
Turbiny będą podłączone do tras kablowych średniego napięcia (SN), pospinane w obwody i doprowadzone do stacji abonenckiej GPZ SN/110 kV. Stąd wytworzona energia będzie odprowadzana do zewnętrznego GPZ operatora sieci, a następnie wprowadzona do Krajowego Systemu Elektroenergetycznego.
Uciążliwości występujące na etapie realizacji przedmiotowej inwestycji, związane będą głównie z hałasem oraz pogorszeniem stanu powietrza atmosferycznego podczas robót budowlanych. Ponadto, na etapie realizacji wytwarzane będą odpady. Będą one magazynowane selektywne w miejscach i pojemnikach do tego celu przeznaczonych, a następnie odbierane przez uprawnione podmioty, posiadające stosowne zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami. Ww. uciążliwości nie będą występowały po zakończeniu budowy. Podczas prac ziemnych Inwestor został zobowiązany do zabezpieczenia wykopów z uwagi na prawdopodobieństwo występowania płazów i gadów objętych ochroną gatunkową.
W trakcie eksploatacji przedsięwzięcia, w celu ochrony nietoperzy, nałożono warunek zastosowania odpowiedniego światła o minimalnej mocy i liczbie błysków wymaganych zgodnie z obowiązującymi przepisami. Ponadto podczas ich największej aktywności, nałożono na Inwestora obowiązek czasowego wyłączania turbin W3, W7 i W8, a w przypadku nieznacznego przesunięcia turbin zachowanie odległości 200 m od ściany lasu. Inwestor został również zobowiązany do przeprowadzenia monitoringu porealizacyjnego ptaków i nietoperzy, obejmującego cykl roczny, który powinien być trzykrotnie powtarzany w ciągu 5 lat po oddaniu farmy wiatrowej do eksploatacji.
Każda z siłowni będzie się charakteryzować poziomem mocy akustycznej nie wyższym niż 106,5 dBA i nie będzie przekraczać dopuszczalnych poziomów hałasu na najbliżej położonych terenach objętych ochroną akustyczną, zarówno w porze dnia jak i w porze nocy. Jednakże z uwagi na skalę przedsięwzięcia oraz uwzględniając fakt, iż przewidywane poziomy hałasu na niektórych terenach objętych ochroną akustyczną, są zbliżone do poziomów dopuszczalnych, określonych dla tych terenów w porze nocy, w niniejszej decyzji zobowiązano Inwestora do wykonywania kontrolnych pomiarów poziomów hałasu w środowisku. Pomiary winny być wykonywane w warunkach, w których wpływ siłowni na akustyczny stan jakości środowiska będzie największy, w każdej z pór roku, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji, w której grunt będzie zmrożony. W przypadku stwierdzenia przekroczeń akustycznych standardów jakości środowiska, Inwestor został zobowiązany do wdrożenia rozwiązań obniżających wielkość presji przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko i przywrócenia jego stanu do stanu dopuszczalnego prawnie. Skuteczność zastosowanych rozwiązań, Inwestor winien potwierdzić kolejnymi pomiarami poziomów hałasu w środowisku.
W celu ochrony środowiska gruntowo-wodnego przed ewentualnym zanieczyszczeniem, przewiduje się wyposażenie transformatorów w szczelne misy olejowe. Ponadto, stacja transformatorowa zostanie wyposażona w system odprowadzający wody deszczowe do zbiornika chłonnego z separatorem zanieczyszczeń olejowych. Podczyszczone wody opadowe z odwodnienia stanowisk transformatorów odprowadzane będą do ziemi. Na taki sposób zagospodarowania wód opadowych, Inwestor powinien uzyskać stosowne pozwolenie wodnoprawne. Wody opadowe i roztopowe z obszaru fundamentów siłowni odprowadzane będą powierzchniowo, w sposób niezorganizowany. Minimalizacja wycieku innych płynów eksploatacyjnych zapewniona zostanie m.in. poprzez zastosowanie szczelnej konstrukcji turbiny oraz regularne czynności kontrolne i serwisowe. Podczas eksploatacji przedsięwzięcia nie będą powstawały duże ilości odpadów. Odpady powstające podczas prac serwisowych będą zagospodarowywane przez podmioty świadczące te usługi.
Burmistrz Miasta i Gminy Wysoka
Mgr inż. Marek Madej